प्रस्तुतिः राजेश राई
मायाले मूलबाटो भुलेछ, टाढा भए के भो मायालु, सागर रहेछ माया, बिरानो आकाशमा जस्ता चर्चित गीतका गायक कुवेर राईलाई एक समय दोस्रो पुस्ताका नारायणगोपाल भन्ने धेरै थिए । पाँच दर्जनभन्दा बढी गीत गाइसकेका राईलाई 'स्वर कुवेर' को उपाधि दिने पनि कम्ती थिएनन् । तर, उनलाई विभिन्न 'उपाधि' ले विभूषित गरिदिने उदारमना महानुभावलाई थाहा नहुन सक्छ- अहिले उनी इलामका बारी, खेत, भीरपाखामा गाइरहेका छन् । पूर्वमा सम्भवतः सबैभन्दा लोकपि्रय गायक हुन् उनी । गायक बन्न काठमाडौं आएका उनी काठमाडौंमा टिक्न सकेनन्, जन्मथलो श्रीअन्तुडाँडामै फर्किन बाध्य भए । अहिले उनी खेती-किसानी गरिरहेका छन् । उनै गायक-किसान (या किसान-गायक) का विगत/वर्तमान उनकै बोलीमाः
बाबित्नु भएपछि म जेठो छोरो भएकाले परिवारको सम्पूर्ण जिम्मेवारी मेरो कलिलो काँधमा आयो । अल्लारे थिएँ म- दुनियाँका चालचलनबाट बेखबर । आफ्ना रहर र सपनालाई एउटा कुनामा थन्क्याएर घर चलाउनुपर्यो मैले । पढाइमा पूर्णविराम लाग्यो । दस कक्षासम्म पढेको छु ।
गाउन असाध्यै रहर लाग्थ्यो । मीठो गाउँछस् भन्थे साथीभाइ । मेरा लागि संगीतको गुरु भने पनि, पाठशाला भने पनि लाहुरेको काँधमा झुन्डिएर आउने रेडियो थियो । गाउँमा लाहुरे घर आउँदा बुट बजार्दै, रेडियो घन्काउँदै आउँथे । उनीहरूले ल्याएका रेडियोबाट घन्किने गीत एकसरो सुन्नासाथ मलाई कण्ठ हुन्थ्यो । गीत सुन्नेबित्तिकै म गाउन थालिहाल्थेँ । रेडियो सुनेकै भरमा म राम्रो गाउन सक्ने भएँ ।
एक दिन संगीतकार दाइ मानसिंह थुलुङले भन्नुभयो, 'कुवेर, तिम्रो स्वर राम्रो छ । काठमाडौं गएर रेडियो नेपालमा स्वर परीक्षा देऊ ।'
०३८ सालमा मलाई मानसिंह दाइले स्वर परीक्षाका लागि काठमाडौं ल्याउनुभयो । पहिलो प्रयासमै मैले स्वर परीक्षा पास गरेँ । त्यसपछि 'गाउन सक्ने रहेछु' भन्ने आत्मविश्वास बढयो । स्वर परीक्षा पास गरेको दिन मेरा लागि किन पनि महत्त्वपूर्ण छ भने यसै दिन मैले संगीतमा केही गर्ने संकल्प गरेको थिएँ । घरमा चाँजोपाँजो मिलाई काठमाडौं आएर संगीत क्षेत्रमा संघर्ष गर्ने योजनाका साथ इलाम फर्केँ ।
त्यसको एक वर्षपछि घरमा सबै व्यवस्था मिलाएर काठमाडौं आएँ- गायक बन्ने धुनमा । मसँग केही थिएन । थिए त सपना र उज्यालो भविष्यको आशा । बिरानो देशजस्तो काठमाडौंमा मेरा आफ्ना भन्नु कोही थिएनन्, मानसिंह दाइ सिवाय । उहाँले नै काठमाडौंमा बस्ने व्यवस्था मिलाइ दिनुभयो ।
तत्कालीन नेपाल राजकीय प्रज्ञाप्रतिष्ठानमा मैले नेपाली संगीतका हस्ती अम्बर गुरुङसँग केही समय संगीत सिक्न पाएँ । दीपक जंगमजस्ता गुरुहरूले मलाई धेरै कुरा सिकाउनुभयो ।
०४२ मा रेडियो नेपालले आयोजना गरेको आधुनिक गीत प्रतियोगितामा 'मायाले मूलबाटो भुलेछ' बोलको गीत गाएर प्रथम भएँ । त्यो प्रतियोगितामा रामकृष्ण ढकाल दोस्रो र ईश्वर अमात्य तेस्रो हुनुभएको थियो । मानसिंह दाइले प्रज्ञामा संगीत अध्ययनको चाँजोपाँजो मिलाइदिनुभएको थियो ।
प्रज्ञामा संगीत अध्ययन सकिएपछि अब गाएर बाँच्न सकिन्छ होला भन्ने सोचेको थिएँ । दालभातका लागि केही न केही त गर्नु नै थियो । पाटनको गजल रेस्टुरेन्टमा केही समय गाएँ । तर, गीत गाएर काठमाडौंमा बाँच्न सकिँदैन भन्ने मैले चाँडै थाहा पाएँ ।
मसँग गायकको एउटा मात्रै योग्यता थियो । त्यो के भने म गीत गाउन जान्दथेँ । तर, गाउन जान्नु मात्रै पर्याप्त नहुँदोरहेछ । म सोझो गाउँले, त्यसमाथि एसएलसी पनि पास नगरेको ! त्यसैले मलाई गाउनुबाहेक गायकका अरू योग्यता पनि हुनु जरुरी छ भन्ने थाहा भएन । मलाई धाउन जान्नु गायकको ठूलो योग्यता हो भन्ने ज्ञान भएन । 'चाकरी' नगरी संगीत क्षेत्रमा टिक्न सकिन्न भन्ने मैले बुझिनँ । गाउनमात्रै जान्ने, धाउन र चाकरी गर्न नजान्ने भएकाले म भोको पेट बोकेर काठमाडौंका सडकमा हल्लिरहेँ ।
मलाई राम्रै याद छ- पैसा नहुँदा एकजना साथीसँग अलिकति पैसा सापट मागेर एक पाउन्ड पाउरोटी किनेको । त्यसले चार छाक धानेँ मैले । पानी र पाउरोटीका भरमा मात्रै म धेरै दिन बाँचेको छु । मैले भोगेको अभाव र पाएका दुःखका यस्ता किस्सा कति छन् कति ।
हद भएपछि एक दिन मैले निष्कर्ष निकालेँ- काठमाडौं मजस्ता सोझा बस्ने सहर होइन । मैले आफूलाई भनेँ, 'कुवेर, काठमाडौं तँजस्ताका लागि होइन । तँ भोकले मरे पनि काठमाडौंले पर्वाह गर्दैन ।' काठमाडांैमा भोकै मर्नुभन्दा श्रीअन्तु गएर खनिखस्री खानु बेस ठानेर म ०४२ को अन्त्यतिर इलाम फर्केँ ।
काठमाडौंबाट इलाम फर्केपछि 'व्यवहार' तिर लागेँ । बिहे गरेँ । घरायसी काम, कर्तव्यमा अल्भिmएँ । तर, गीत गाउने धोको भने मरेको थिएन । केही गर्ने उत्साह जीवितै
थियो । किनभने त्यसवेला मैले गाएका केही गीत चर्चित भइसकेका थिए ।
खेत खन्दा, गोरु जोत्दा, मेलापात जाँदा मन भने संगीतमै हुन्थ्यो । खेतीपातीबाट गुजारा चलिरहेकै थियो, घरपरिवार खुसी नै थिए । तर, मभित्र भने एकखालको असन्तुष्टिले डेरा जमाएको थियो । धित मर्नेगरी गाउन पाएकै थिइनँ मैले । संगीतको तिर्खा झन्झन् चर्का हुँदै गइरहेको थियो ।
अघि काठमाडौंमा जति दुःख पाए पनि फेरि एकपटक काठमाडौं फर्किने निर्णयमा पुगेँ । काठमाडौंमै बसेर गायन क्षेत्रमा केही गर्ने सपना बोकेर ०४८ मा श्रीमती, छोराछोरी लिएर म काठमाडौं आएँ, तेस्रोपटक ।
काठमाडौं आएपछि दिउँसो स्कुलमा संगीत सिकाउने राति होटलमा गीत गाउने काम सुरु गरेँ । यति गर्दा जेनतेन भात खानचाहिँ पुग्ने भयो । दिन-रात संगीतकै काम गरेर परिवार पालेँ, आफू पालिएँ ।
त्यतिवेला अवसर नआएका होइनन् । मौकामा चौका हान्न जानेको भए म पनि 'माथि' पुग्थेँ होला । तर, चाकरी गर्न र धाउन नजानेपछि अवसर एक-एक गरेर फुत्किन थाले ।
तेस्रोपटकको काठमाडौं बसाइ पनि मेरो खासै उपलब्धिपूर्ण हुन सकेन । दिन-रात काम गर्दा पनि छाक टार्न धौ-धौ थियो । अनि, 'किन यस्तो दुःख सहेर बस्ने काठमाडौंमा ? इलाममा घरखेत छँदै छ । पाखुरा बजार्यो भने दुई छाक सुबिस्तैसित खान पाइन्छ,' भन्ने सोचेर इलाम फर्किनै जाती सम्झेँ । र, ०५४ मा इलाम र्फकेँ । इलाम फर्किने रात मलाई धेरै पीडा भयो तसर्थ धेरै रोएँ । झोलाभरि बोकर ल्याएका रंगीन रहर र सपना बागमतीमा बगाएर इलाम र्फकेँ । थानकोटको ओरालो झर्दा 'अब काठमाडौं आउँदिनँ' भनेर कसम खाएँ ।
इलाम र्फकेपछि संगीत छाडेर खेती किसानतिर लागेँ । एक हिसाबले संगीतबाटै पलायन भएँ ।
पछि, मेरो र गायक धीरज राईको तुलना गरेर प्रणय लिम्बूले वृत्तचित्र 'इतिहास जित्नेहरूको' बनाएपछि मलाई धेरैले सोधीखोजी गर्न थाले । मानिसहरू मलाई खोज्दै आउन थाले । त्यसपछि मेरो एल्बम निकालिदिने पनि धेरै पाएँ ।
तेस्रोपटक काठमाडौं छाडेर जाँदा अब कहिल्यै नफर्किने कसम खाए पनि फेरि काठमाडौं आउन बाध्य भएँ । गीत रेकर्ड गर्न आएको वेला मेरा पुराना साथीहरू सोध्छन्, 'कुवेर, इलाममा तिमी के गर्दै छौ हिजोआज ?' मेरा श्रोता र शुभचिन्तक पनि सोध्छन् यसैगरी ।
इलामको श्रीअन्तुमा खेतीपाती गरिरहेको छु । आलु रोप्यो, मकै रोप्यो, चिया टिप्यो... यसरी नै चलिरहेको छ जीवन । कहिलेकाहीँ सांगीतिक कार्यक्रममा निम्ता आउँदा गाउन जान्छु । गाउँमा स्कुल र क्लबका कार्यक्रममा पनि गाउन बोलाउँछन् । यस्ता ठाउँमा गाउनुको आनन्द नै बेग्लै छ ।
मेलापात, अर्मपर्ममा जिन्दगी रमाइलै गरी बितिरहेको छ । मेरा गीत सुन्नेले मलाई फोन गरेर अहिले पनि भन्ने गर्छन्, 'कुवेर दाइ, तपाइर्ंको स्वर गज्जब राम्रो छ, काठमाडौं आएर गायन पेसामै लागे भइहाल्छ नि ।' तर, उनीहरूलाई के थाहा- गीत गाउन जानेर मात्रै हुन्न । गाउन जानेर मात्रै के गर्ने ? अनेकखालका तिकडम हुँदा रहेछन् संगीतमा पनि । अरू जस्तै काठमाडौंमा बसेर गीत मात्रै गाएर बस्ने रहर त मेरो पनि नभएको कहाँ हो र ? तर, मजस्तो सोझोमान्छे काठमाडौंमा बस्नु भनेको दुःख र पीडाको भागीदार बन्नु मात्रै हो ।
मसँगै गाउन सुरु गरेका साथीहरूको बंगला छ, गाडी छ, दाम छ, नाम छ । मचाहिँ इलाममा मेलापात गरिरहेको छु । तैपनि म दुःखी छैन । न मैले गाउन छाडेको छु । काठमाडौंमा बसेर गाउनेहरूसँग धेरैथोक हुन सक्ला । उनीहरूका तुलनामा मजस्तो गाउँमा बसेर गाउनेसित केही पनि छैन होला । तर, मेलापातमा गाउनुको आनन्द छ मसित ।
बाबित्नु भएपछि म जेठो छोरो भएकाले परिवारको सम्पूर्ण जिम्मेवारी मेरो कलिलो काँधमा आयो । अल्लारे थिएँ म- दुनियाँका चालचलनबाट बेखबर । आफ्ना रहर र सपनालाई एउटा कुनामा थन्क्याएर घर चलाउनुपर्यो मैले । पढाइमा पूर्णविराम लाग्यो । दस कक्षासम्म पढेको छु ।
गाउन असाध्यै रहर लाग्थ्यो । मीठो गाउँछस् भन्थे साथीभाइ । मेरा लागि संगीतको गुरु भने पनि, पाठशाला भने पनि लाहुरेको काँधमा झुन्डिएर आउने रेडियो थियो । गाउँमा लाहुरे घर आउँदा बुट बजार्दै, रेडियो घन्काउँदै आउँथे । उनीहरूले ल्याएका रेडियोबाट घन्किने गीत एकसरो सुन्नासाथ मलाई कण्ठ हुन्थ्यो । गीत सुन्नेबित्तिकै म गाउन थालिहाल्थेँ । रेडियो सुनेकै भरमा म राम्रो गाउन सक्ने भएँ ।
एक दिन संगीतकार दाइ मानसिंह थुलुङले भन्नुभयो, 'कुवेर, तिम्रो स्वर राम्रो छ । काठमाडौं गएर रेडियो नेपालमा स्वर परीक्षा देऊ ।'
०३८ सालमा मलाई मानसिंह दाइले स्वर परीक्षाका लागि काठमाडौं ल्याउनुभयो । पहिलो प्रयासमै मैले स्वर परीक्षा पास गरेँ । त्यसपछि 'गाउन सक्ने रहेछु' भन्ने आत्मविश्वास बढयो । स्वर परीक्षा पास गरेको दिन मेरा लागि किन पनि महत्त्वपूर्ण छ भने यसै दिन मैले संगीतमा केही गर्ने संकल्प गरेको थिएँ । घरमा चाँजोपाँजो मिलाई काठमाडौं आएर संगीत क्षेत्रमा संघर्ष गर्ने योजनाका साथ इलाम फर्केँ ।
त्यसको एक वर्षपछि घरमा सबै व्यवस्था मिलाएर काठमाडौं आएँ- गायक बन्ने धुनमा । मसँग केही थिएन । थिए त सपना र उज्यालो भविष्यको आशा । बिरानो देशजस्तो काठमाडौंमा मेरा आफ्ना भन्नु कोही थिएनन्, मानसिंह दाइ सिवाय । उहाँले नै काठमाडौंमा बस्ने व्यवस्था मिलाइ दिनुभयो ।
तत्कालीन नेपाल राजकीय प्रज्ञाप्रतिष्ठानमा मैले नेपाली संगीतका हस्ती अम्बर गुरुङसँग केही समय संगीत सिक्न पाएँ । दीपक जंगमजस्ता गुरुहरूले मलाई धेरै कुरा सिकाउनुभयो ।
०४२ मा रेडियो नेपालले आयोजना गरेको आधुनिक गीत प्रतियोगितामा 'मायाले मूलबाटो भुलेछ' बोलको गीत गाएर प्रथम भएँ । त्यो प्रतियोगितामा रामकृष्ण ढकाल दोस्रो र ईश्वर अमात्य तेस्रो हुनुभएको थियो । मानसिंह दाइले प्रज्ञामा संगीत अध्ययनको चाँजोपाँजो मिलाइदिनुभएको थियो ।
प्रज्ञामा संगीत अध्ययन सकिएपछि अब गाएर बाँच्न सकिन्छ होला भन्ने सोचेको थिएँ । दालभातका लागि केही न केही त गर्नु नै थियो । पाटनको गजल रेस्टुरेन्टमा केही समय गाएँ । तर, गीत गाएर काठमाडौंमा बाँच्न सकिँदैन भन्ने मैले चाँडै थाहा पाएँ ।
मसँग गायकको एउटा मात्रै योग्यता थियो । त्यो के भने म गीत गाउन जान्दथेँ । तर, गाउन जान्नु मात्रै पर्याप्त नहुँदोरहेछ । म सोझो गाउँले, त्यसमाथि एसएलसी पनि पास नगरेको ! त्यसैले मलाई गाउनुबाहेक गायकका अरू योग्यता पनि हुनु जरुरी छ भन्ने थाहा भएन । मलाई धाउन जान्नु गायकको ठूलो योग्यता हो भन्ने ज्ञान भएन । 'चाकरी' नगरी संगीत क्षेत्रमा टिक्न सकिन्न भन्ने मैले बुझिनँ । गाउनमात्रै जान्ने, धाउन र चाकरी गर्न नजान्ने भएकाले म भोको पेट बोकेर काठमाडौंका सडकमा हल्लिरहेँ ।
मलाई राम्रै याद छ- पैसा नहुँदा एकजना साथीसँग अलिकति पैसा सापट मागेर एक पाउन्ड पाउरोटी किनेको । त्यसले चार छाक धानेँ मैले । पानी र पाउरोटीका भरमा मात्रै म धेरै दिन बाँचेको छु । मैले भोगेको अभाव र पाएका दुःखका यस्ता किस्सा कति छन् कति ।
हद भएपछि एक दिन मैले निष्कर्ष निकालेँ- काठमाडौं मजस्ता सोझा बस्ने सहर होइन । मैले आफूलाई भनेँ, 'कुवेर, काठमाडौं तँजस्ताका लागि होइन । तँ भोकले मरे पनि काठमाडौंले पर्वाह गर्दैन ।' काठमाडांैमा भोकै मर्नुभन्दा श्रीअन्तु गएर खनिखस्री खानु बेस ठानेर म ०४२ को अन्त्यतिर इलाम फर्केँ ।
काठमाडौंबाट इलाम फर्केपछि 'व्यवहार' तिर लागेँ । बिहे गरेँ । घरायसी काम, कर्तव्यमा अल्भिmएँ । तर, गीत गाउने धोको भने मरेको थिएन । केही गर्ने उत्साह जीवितै
थियो । किनभने त्यसवेला मैले गाएका केही गीत चर्चित भइसकेका थिए ।
खेत खन्दा, गोरु जोत्दा, मेलापात जाँदा मन भने संगीतमै हुन्थ्यो । खेतीपातीबाट गुजारा चलिरहेकै थियो, घरपरिवार खुसी नै थिए । तर, मभित्र भने एकखालको असन्तुष्टिले डेरा जमाएको थियो । धित मर्नेगरी गाउन पाएकै थिइनँ मैले । संगीतको तिर्खा झन्झन् चर्का हुँदै गइरहेको थियो ।
अघि काठमाडौंमा जति दुःख पाए पनि फेरि एकपटक काठमाडौं फर्किने निर्णयमा पुगेँ । काठमाडौंमै बसेर गायन क्षेत्रमा केही गर्ने सपना बोकेर ०४८ मा श्रीमती, छोराछोरी लिएर म काठमाडौं आएँ, तेस्रोपटक ।
काठमाडौं आएपछि दिउँसो स्कुलमा संगीत सिकाउने राति होटलमा गीत गाउने काम सुरु गरेँ । यति गर्दा जेनतेन भात खानचाहिँ पुग्ने भयो । दिन-रात संगीतकै काम गरेर परिवार पालेँ, आफू पालिएँ ।
त्यतिवेला अवसर नआएका होइनन् । मौकामा चौका हान्न जानेको भए म पनि 'माथि' पुग्थेँ होला । तर, चाकरी गर्न र धाउन नजानेपछि अवसर एक-एक गरेर फुत्किन थाले ।
तेस्रोपटकको काठमाडौं बसाइ पनि मेरो खासै उपलब्धिपूर्ण हुन सकेन । दिन-रात काम गर्दा पनि छाक टार्न धौ-धौ थियो । अनि, 'किन यस्तो दुःख सहेर बस्ने काठमाडौंमा ? इलाममा घरखेत छँदै छ । पाखुरा बजार्यो भने दुई छाक सुबिस्तैसित खान पाइन्छ,' भन्ने सोचेर इलाम फर्किनै जाती सम्झेँ । र, ०५४ मा इलाम र्फकेँ । इलाम फर्किने रात मलाई धेरै पीडा भयो तसर्थ धेरै रोएँ । झोलाभरि बोकर ल्याएका रंगीन रहर र सपना बागमतीमा बगाएर इलाम र्फकेँ । थानकोटको ओरालो झर्दा 'अब काठमाडौं आउँदिनँ' भनेर कसम खाएँ ।
इलाम र्फकेपछि संगीत छाडेर खेती किसानतिर लागेँ । एक हिसाबले संगीतबाटै पलायन भएँ ।
पछि, मेरो र गायक धीरज राईको तुलना गरेर प्रणय लिम्बूले वृत्तचित्र 'इतिहास जित्नेहरूको' बनाएपछि मलाई धेरैले सोधीखोजी गर्न थाले । मानिसहरू मलाई खोज्दै आउन थाले । त्यसपछि मेरो एल्बम निकालिदिने पनि धेरै पाएँ ।
तेस्रोपटक काठमाडौं छाडेर जाँदा अब कहिल्यै नफर्किने कसम खाए पनि फेरि काठमाडौं आउन बाध्य भएँ । गीत रेकर्ड गर्न आएको वेला मेरा पुराना साथीहरू सोध्छन्, 'कुवेर, इलाममा तिमी के गर्दै छौ हिजोआज ?' मेरा श्रोता र शुभचिन्तक पनि सोध्छन् यसैगरी ।
इलामको श्रीअन्तुमा खेतीपाती गरिरहेको छु । आलु रोप्यो, मकै रोप्यो, चिया टिप्यो... यसरी नै चलिरहेको छ जीवन । कहिलेकाहीँ सांगीतिक कार्यक्रममा निम्ता आउँदा गाउन जान्छु । गाउँमा स्कुल र क्लबका कार्यक्रममा पनि गाउन बोलाउँछन् । यस्ता ठाउँमा गाउनुको आनन्द नै बेग्लै छ ।
मेलापात, अर्मपर्ममा जिन्दगी रमाइलै गरी बितिरहेको छ । मेरा गीत सुन्नेले मलाई फोन गरेर अहिले पनि भन्ने गर्छन्, 'कुवेर दाइ, तपाइर्ंको स्वर गज्जब राम्रो छ, काठमाडौं आएर गायन पेसामै लागे भइहाल्छ नि ।' तर, उनीहरूलाई के थाहा- गीत गाउन जानेर मात्रै हुन्न । गाउन जानेर मात्रै के गर्ने ? अनेकखालका तिकडम हुँदा रहेछन् संगीतमा पनि । अरू जस्तै काठमाडौंमा बसेर गीत मात्रै गाएर बस्ने रहर त मेरो पनि नभएको कहाँ हो र ? तर, मजस्तो सोझोमान्छे काठमाडौंमा बस्नु भनेको दुःख र पीडाको भागीदार बन्नु मात्रै हो ।
मसँगै गाउन सुरु गरेका साथीहरूको बंगला छ, गाडी छ, दाम छ, नाम छ । मचाहिँ इलाममा मेलापात गरिरहेको छु । तैपनि म दुःखी छैन । न मैले गाउन छाडेको छु । काठमाडौंमा बसेर गाउनेहरूसँग धेरैथोक हुन सक्ला । उनीहरूका तुलनामा मजस्तो गाउँमा बसेर गाउनेसित केही पनि छैन होला । तर, मेलापातमा गाउनुको आनन्द छ मसित ।
No comments:
Post a Comment